DE RECHTER
Volgens de Schrift horen het oordeel en het evangelie bij elkaar. Petrus getuigt daarvan in het huis van Cornelius. Hij zegt: “Hem heeft God ten derden dage opgewekt en heeft gegeven dat Hij verscheen, niet aan het gehele volk, doch aan de getuigen, die door God tevoren gekozen waren, aan ons, die met Hem gegeten en gedronken hebben, nadat Hij uit de doden was opgestaan en Hij heeft ons geboden het volk te prediken en te betuigen dat Hij het is, die door God is aan- gesteld tot Rechter over levenden en doden.”
Handelingen 10: 40-42.
Wat betekent dat voor ons?
Petrus vervolgt zijn rede met de volgende woorden: “Van Hem getuigen alle profeten, dat een ieder die in Hem gelooft, vergeving van zonde ontvangt in Zijn naam.”
Vers 43.
Vergeven is het werk van de Rechter. In Johannes 8 wordt dat duidelijk. In plaats van vergeven wordt daar tegen de op heterdaad betrapte overspeelster gezegd: “Zo veroordeel Ik u ook niet” en, wordt er aan toegevoegd: “Ga heen en zondig van nu af niet meer.” Johannes 8: 11.
Jezus kon dat doen want Hij zei: “Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft het gehele oordeel aan de Zoon gegeven.” Johannes 5: 22.
Jezus voegt hier het volgende aan toe: “opdat zij allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet.”
Hier hebben wij dus hetzelfde the- ma als in Openbaring 14: 6, 7.
Het oordeel dat in de handen van Jezus is en Zijn uitdrukkelijke bevel om Hem als Rechter te verkondigen in het evangelie.
Handelingen 10: 42, 43.
Geeft Hem eer zegt de eerste engelboodschap. Omreden van het oordeel, geeft Hem eer “opdat zij de Zoon eren alsook de Vader.” Johannes 5: 23. Want wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet. Vers 24.
Het evangelie is het evangelie omdat er in het oordeel genade is. Er is vergiffenis. Maar dat niet alleen, het evangelie deelt die goederen uit die in het verbond aangeboden worden.